27 januari 2023

Pak je pauze: tips voor een gezonde balans

Stress voorkomen is beter dan genezen. Want in een drukke periode aan de bel trekken, kan behoorlijk lastig zijn. Deze doen-en-laten-tips kunnen je helpen op tijd rust in te bouwen. Merk je dat je eigenlijk al behoorlijk wat stressklachten hebt, bedenk dan dat je altijd advies aan je bedrijfsarts of huisarts kunt vragen.  Met de campagne ‘Pak je pauze’ wil de FNV werknemers en werkgevers bewustmaken van het belang van pauze nemen en de gevaren van altijd maar doorwerken. Even de benen strekken en een luchtje scheppen doen wonderen.

Doen

  • Neem regelmatig een korte pauze. Ga, als het kan, van je werkplek af. Maak een praatje met een collega, wandel even door de gang of doe een korte ontspanningsoefening.
  • Neem in ieder geval één lange pauze, zodat je rustig kunt eten en ontspannen.
  • Plan pauzes bewust in als je merkt dat je gejaagd bent of als je de neiging hebt de tijd te vergeten.
  • Stel prioriteiten in je werk en bespreek deze (zo nodig) met je leidinggevende.
  • Werk je regelmatig over of krijg je je werk vaak niet af, bespreek dan je takenpakket met je leidinggevende. Die is verantwoordelijk voor de werkdruk en moet volgens de Arbowet maatregelen nemen als de werkdruk te hoog is.
  • Bespreek je werktijden met je leidinggevende. Een prettige werk-privébalans zorgt voor rust. Ook in je cao vind je vaak afspraken over de mogelijkheden van flexibel werken en telewerken.
  • Kun je eigenlijk nooit echt pauze, een dag vrij of vakantie nemen? Kaart dit probleem dan aan bij je leidinggevende of de ondernemingsraad.
  • Lunch gezond. Biedt de bedrijfskantine weinig gezonde producten of is er geen mogelijkheid om gezond eten te bereiden? Bespreek dit dan met je ondernemingsraad en zoek samen met je werkgever naar oplossingen.

Laten

  • Op je werkplek lunchen. Het is makkelijker ontspannen als je echt even afstand neemt van je werk.
  • Pauzes overslaan. Je lichaam en je hoofd hebben tijd nodig om te herstellen van werk. In een korte pauze laad je weer op en kun je fris verder werken.
  • Je agenda helemaal volplannen met afspraken. Plan, als het mogelijk is, tijd in voor onvoorziene werkzaamheden. Dat voorkomt een hoop stress.
  • Vlak voor het slapen gaan je werkmail doornemen. Zet je mobiele telefoon of iPad uit, het licht van deze beeldschermen maakt je wakker in plaats van slaperig.
  • Vakantiedagen opsparen. Neem regelmatig een korte periode vrij (lang weekend) en in ieder geval één keer per jaar een langere periode. Veel mensen kunnen pas na een week of twee rust het werk echt loslaten.
  • Al je privéafspraken voor een langere tijd uit je agenda schrappen. Met een keer een sporttraining afzeggen, een verjaardag overslaan of een afspraak met vrienden afzeggen, is niets mis. Het wordt echter een probleem als je buiten je werktijd nergens meer puf voor hebt. Ontspanning in je privéleven zorgt er ook voor dat je met plezier kunt werken.

Laat wat van je horen

*