29 september 2021

Filmer Wim Siteur neemt afscheid van de Brabantsedag

Wim Siteur (foto Jan Verest)

Wim Siteur (foto Jan Verest)

Wim Siteur (61) stopt met filmen van de optocht. 35 jaar lang heeft hij zich ingezet voor de Brabantsedag. De presentatie van zijn laatste film is zondag 2 februari in ’t Perron in Heeze. De film wordt om 14.00 uur en om 15.30 uur vertoond.
In 1979 werd Wim Siteur gevraagd door het bestuur van de Brabantsedag om de optocht te filmen. Allereerst om de wagenbouwers die meelopen de gelegenheid te geven zelf de optocht te kunnen zien. Maar ook als documentatie voor het archief. Hoe kwam het bestuur bij Wim Siteur terecht? Wim woonde in Eindhoven – waar hij nog steeds woont – en werkte daar destijds voor het Stadsjournaal. De directeur van de VVV in Eindhoven kwam uit Heeze en heeft hem toen voor de Brabantsedag benaderd. Overigens werd de optocht ook vóór 1979 al verfilmd, en wel door Jan Tielemans.

Wim Siteur begon met een ploeg van drie man: twee cameramannen en een geluidsman. De opnamen werden gemonteerd tot een film van een half uur. Jarenlang werd de film getoond in De Parel, later in de Hooizolder. In het begin werden de beelden vastgelegd op 8 mm film, nu op hoge kwaliteit HD video. In de loop van de jaren tachtig werden de films op videobanden overgezet, handig voor de presentatie en voor de verkoop. In 1993 ging Siteur over op videocamera’s. Aanvankelijk waren dat grote camera’s die op de schouder werden gedragen. Nu zijn dat handzame formaten waarmee je uit de hand kunt filmen. De videobanden van de optocht werden jarenlang op een tv-scherm getoond, later werden de beelden op doek geprojecteerd.
De laatste jaren werkte Siteur met een team van vier cameramannen. Deze stonden verspreid over het parcours. Er stond een hoge camera bij de rotonde voor het totaaloverzicht van de wagens en een camera bij de Schoolstraat, waar je de wagens goed voorbij ziet trekken. De andere twee cameramannen liepen ‘los’ langs het parcours. Siteur zelf richtte zich vooral op het filmen van details.
Het monteren van beeldmateriaal van vier camera’s is veel werk. Het moet allemaal in de volgorde van het verhaal worden gezet. ‘Dat monteren levert praktische problemen op. Je moet de spanning erin monteren. Dat doe je niet door de wagens te tonen zoals deze voorbij trekken, maar door heen en weer te springen en verschillende scènes in de juiste volgorde te laten zien.’

Laat wat van je horen

*