16 mei 2021

Adriaan vertelt: Toekomst

Adriaan van der Velden woont en werkt in Colombia. Regelmatig praat hij u en mij bij. Dit keer over de: Toekomst.

Zo ongeveer het laatste wat ik van mijn eigen zou denken, is het idee dat ik verstand zou hebben van het coronavirus. Maar zelfs ik kon aanvoelen dat het met de Pasen goed uit de hand zou gaan lopen in Colombia.

40.000 toeristen waren er in Cartagena en overal ging iedereen bij elkaar op bezoek. Gevolg, de besmettingen lopen razendsnel op en het aantal doden per dag (wat op gemiddeld 60 per dag lag) gaat weer naar de 450 per dag. En nu moet alles weer dicht. Dat maakt het er niet makkelijker op voor de bevolking.

Die krijgen het voor de zoveelste keer moeilijk om aan eten te komen en dat is niet bevorderlijk voor de motivatie. Het geeft een gevoel dat we nooit uit het moeras komen en daar heeft iedereen last van.

Zo ook wij op de school. Wij hebben als uitgangspunt dat iedereen die van onze school afkomt een goed handschrift heeft. Dat de leerling begrijpend kan lezen. Dat er een goede basiskennis is van mathematica en dat ze weten hoe de wereld eruitziet en wat de mogelijkheden en de problemen zijn. Dat laatste wel heel globaal.

Ik heb buiten het medeweten van de leerkrachten per klas onderzocht hoe het nu met de daadwerkelijke kennis staat van de leerlingen. Daar kwam uit dat 40% van de leerlingen het heel goed doet, 30% redelijk tot goed en 30% gewoon te weinig kennis heeft. Daar zijn we al een paar weken heftig mee aan het werk met de leerkrachten. Het gaat weer op zijn Zuid Amerikaans met heel veel emotie. En ik kan er voor een groot gedeelte in komen.

De omstandigheden om te werken zijn moeilijk en dat nu al meer dan een jaar lang. Er wordt veel gevraagd van de leerkrachten maar zeker net zoveel van de ouders en daar gaat het fout. De 30% kinderen die te weinig kennis hebben zijn vrijwel alleen van ouders die elke dag moeten vechten om eten op tafel te krijgen. Maar het mag nooit zo zijn dat dan de kinderen maar moeten lijden met hun opleiding. Dat gaan we dus niet accepteren. Actief deelnemen aan de lessen, hun huiswerk af hebben moet basis zijn. Daarnaast moeten we gaan zoeken hoe we deze kinderen bijles kunnen geven. Als dat thuis niet mogelijk is dan maar op een andere plaats. Dan zal het deze kinderen duidelijk gemaakt moeten worden dat er meer lesuren per dag nodig zullen zijn. Het gaat om de toekomst van deze kinderen en daar zal door de ouders, leerkrachten en mij een oplossing voor moeten worden gezocht. Dat gaat geen een coronavirus tegenhouden.

Laat wat van je horen

*