5 juni 2020

Huurachterstand in coronacrisis? WoCom helpt!

wocomHEEZE – LEENDE – REGIO – Woningcorporatie vormt vangnet voor oudere en kwetsbare huurders

 

WoCom komt huurders, die door het coronavirus financieel in de knel komen, tegemoet. In deze onzekere tijd, met alle maatregelen die gelden, is de woningcorporatie zich bewust van haar maatschappelijk rol. Dit vertaalt ze onder andere in het aanpassen van de betalingsregels. Huurders die door het coronavirus hun huur niet of niet helemaal kunnen betalen, worden geholpen.

De impact van de coronacrisis is groot. Het kan zijn dat het inkomen van huurders helemaal of deels in gevaar komt. Doordat het werk wegvalt of als er sprake is van arbeidstijdsverkorting. Dit geldt ook voor de ZZP’ers waarvoor het niet langer mogelijk is om hun werk voort te zetten. De overheid zet een groot pakket aan maatregelen in om de economische gevolgen voor deze mensen te beperken. Ondanks deze maatregelen kunnen huurders tijdelijk of langer in de knel komen.

 

Uitstel van betaling of regeling

De woningcorporatie onderkent de bijzondere, kwetsbare positie van deze groep huurders. ,,We willen voor hen een vangnet vormen en zoeken per huurder naar een passende oplossing”, zegt Mirjam Kräwinkel. ,,Misschien helpt een betalingsregeling of een uitgestelde huurverplichting de huurder door deze moeilijke periode te komen.” Normaal gesproken gaat woCom ook in gesprek met huurders die betalingsproblemen hebben. ,,Maar nu zal dat aantal dus waarschijnlijk veel groter zijn”, verwacht de directeur-bestuurder. De corporatie roept huurders op om snel aan de bel te trekken als het betalen van de huur een probleem wordt. Hiervoor kunnen zij bellen op 0493-497666.

 

Geen huisuitzettingen

Wat er ook gebeurt: huurders hoeven zich geen zorgen te maken dat ze hun huis uit moeten. De woningcorporatie doet géén huisuitzettingen zolang de coronacrisis voortduurt. Behalve als er ook sprake is van criminele activiteiten of ernstige overlast. Wanneer huurachterstand ontstaat, gaat woCom in gesprek met de huurder. Door snel en persoonlijk contact namen huurachterstanden en uitzettingen als gevolg daarvan gelukkig al elk jaar af.

 

Bellen naar oudere huurders

De woningcorporatie wil er juist nu extra voor de samenleving zijn. “Zo bellen we oudere en kwetsbare huurders. Gewoon om te vragen hoe het met ze gaat. En of wij, als woCom, iets kunnen betekenen.” Daarnaast ondersteunt de corporatie lokale initiatieven die mensen en diensten met elkaar verbinden.

 

Laat wat van je horen

*