16 september 2019

Groeiende online verkopen vragen om een vernieuwd distributieproces

Europese retailers hebben in de komende vijf jaar behoefte aan 25 miljoen vierkante meter extra logistieke ruimte. De vraag komt voort uit levering naar fysieke winkels, maar vooral in steeds grotere mate uit de groeiende online verkopen die vragen om een vernieuwd distributieproces. Nu de online verkoop in de eerste helft van dit decennium naar verwachting bijna zal verdubbelen, neemt de behoefte aan opslagruimte toe. Internetwinkelen vraagt zowel om megalocaties van ruim 100.000 vierkante meter als om gespecialiseerde distributiecentra en kleinere, lokale leveringspunten.

Ruim 10 procent retailaankopen online in 2016
Jones Lang LaSalle stelt in een rapport dat circa 3 miljoen vierkante meter gespecialiseerde ruimte nodig zal zijn voor e-fulfilment. Dit zijn speciale afhandelcentra die zich uitsluitend bezighouden met de opslag, ontvangst en verwerking van online aankopen. Nog eens 22 miljoen vierkante meter is nodig voor herbevoorrading. Dit ondanks het feit dat retailers steeds vaker overgaan op een geïntegreerde ‘omni-channel’-strategie. Hierbij doen klanten aankopen in de winkel, online of via de mobiele telefoon en laten zij deze thuisbezorgen of ze halen ze deze op in de winkel of bij speciale leveringspunten.

In 2016 zal naar verwachting ruim 10 procent van alle verkopen in Europa in de categorie online retail vallen. Dit leidt tot een verandering in de manier waarop goederen door retailers worden gedistribueerd en geleverd, waarbij de volgende trends zichtbaar zijn:
• Groeiende vraag naar mega-afhandelcentra in combinatie met een toenemende vraag naar hubs waar pakketten worden verwerkt. Steeds vaker worden in magazijnen robots ingezet voor orderpicking, ter ondersteuning van het bestaande personeel.
• Toenemend gebruik van ‘dark stores’ -(winkels die alleen online actief zijn) om online bestellingen van levensmiddelen te verwerken. ‘Dark stores’ is een initiatief van supermarktgigant Tesco, waarbij zij inspelen op de toenemende behoefte vanuit de consument om de wekelijkse boodschappen online te kunnen bestellen.

Bas Geijtenbeek van Jones Lang LaSalle: “Hoewel de traditionele retail nog altijd bepalend is voor de vraag naar retail-infrastructuur, zien we dat de groei van online verkopen voor een fundamentele verandering zorgt in de omvang, vorm en locatie van distributiecentra. Veel retailers zijn uit hun bestaande supply chain-infrastructuur gegroeid en zoeken nu naar het optimale logistieke model om de groei van multichannel-retail mogelijk te maken. Voor welke strategie ze kiezen, is afhankelijk van het type producten, het volume van de internetverkoop en de snelheid waarmee deze groeit.”

Bron: Jones Lang Lasalle

Laat wat van je horen

*