22 juli 2019

Berichtje van Jeanne: Obees(t)jes

Verlaag zelf je cholesterol en een recept

afvallen

Afvallen zonder lijnen

Interessant voor jou: Wel afvallen, nooit meer lijnen!
Een forse merel duwt een aardig gezette koolmees aan de kant en graait gretig in de pindakaas.
Ja wij hebben ook zo’n huisje met pot aan de muur hangen.
Het is een leuk gezicht dat wel maar… gemaksvoer voor de beestjes. Ze hoeven er niets voor te doen.
Geen gescharrel tussen bladeren, gepluk aan doppinda’s, nee, hup de snavel in de vette brij en eten maar.
Nou hebben wij gelukkig wel zo’n pot speciaal voor de vogels. Want onze A-merken, hoe gezond ze ook zijn,
daar zit nog  eens een portie zout in. En wat te denken van de vogeltaart van (frites)vet en zaadjes.
Zijn onze gevederde beestjes over een tijd obeestjes met een te hoge bloeddruk en een te hoog cholesterol.
Deze week kunnen wij  een gratis cholesteroltest laten doen bij de apotheek.
Valt jou test te hoog uit en kom je daar toevallig een obeestje tegen dan weet je wat je te doen staat.
Haal de pindakaas uit de tuin of vervang hem voor vogelpindakaas
en laat ze lekker scharrelen en moeite doen  voor hun lekker hapje.
Herken je iets en wil jij je cholesterol ook verlagen? Lees even door.

Verlaag zelf je cholesterol
Cholesterol maken we zelf aan en we krijgen het binnen via ons voedsel.
We hebben goed cholesterol en slecht cholesterol.
Om het slechte cholesterol te verlagen kun je een aantal dingen doen.
Bewegen, flink wandelen, in de tuin werken, fietsen,
afgewisseld met een paar keer in de week iets van sport.
Doe wel iets wat je leuk vindt want anders werkt het averechts.
Kies voor veel producten met vezel, ook dit verlaagt het slechte cholesterol.
Volkorenproducten, noten, peulvruchten, groenten en fruit en gedroogd fruit.
Om het wat gemakkelijker te maken kun je smoothie maken:
Fruitsmoothie of voor de liefhebber de groene smoothie
met een portie bladgroenten aangevuld met wat pitten en zaden.
Laat gemaksvoedsel voor wat het is.
Ga lekker aan de slag met verse groenten en fruit. Noten pitten en zaden.

Recept voor de groene smoothie
Een handje bladgroenten: spinazie, boerenkool, andijvie, sla.
Paar stuks fruit ( kan met schil, behalve banaan )als je van romig houdt kan er wat
avocado bij of wat kokosolie. Deze vetten hebben een goede invloed op fruitsuiker.
Zeker als je veel fruit in je smoothie gebruikt.
Voeg naar smaak verse kruiden of specerijenkruiden toe.
Verwarmend zijn b.v. gember, kaneel en kruidnagel.
Verfrissend zijn b.v. munt, citroenmelisse.
Om te zoeten kun je honing, ahornsiroop of agavesiroop gebruiken.
Doe dit alles in de blender of maak het met de staafmixer tot een smoothie.
Proef en doe er nog bij wat je lekker vindt.
Schenk de smoothie in een glas en geniet hapje voor hapje.
Je kunt naar hartenlust experimenteren.

Goede start van de dag.

Interessant voor jou
Donderdag avond 20 maart start weer een nieuwe cursus “Nooit meer lijnen, wel afvallen“.
In 8 bijeenkomsten van 1,5 uur individueel of 2 uur groep max 4 personen leer jij dat je af kunt afvallen en toch genieten van lekker eten.
Met gratis cursusmateriaal en recepten. Kijk voor meer informatie op www.goedgewicht.eu of neem contact met me op voor vrijblijvend gratis informatie.

Jeanne van de Loo Willems, gewichtsconsulente, 06 33834152, www.goedgewicht.eu,  jeanne@goedgewicht.eu

 

Laat wat van je horen

*