22 november 2019

Adriaan vertelt vanuit Colombia: zelfstandig

Zelfstandig.

Adriaan: “We hebben in het begin van het schooljaar uitgebreid overleg gehad met de leerkrachten over wat we kunnen doen om het onderwijs te verbeteren. De allerbelangrijkste, wat ze er zelf aan kunnen doen. We hebben het tweede semester er opzitten en inmiddels worden de resultaten steeds beter zichtbaar. De leerkrachten werken zelfstandig en zijn gemotiveerd. Ze werken veel beter samen en ze werken planmatig. Er wordt geëvalueerd en ze zoeken naar oplossingen. De samenwerking is nog wel steeds te vrijblijvend maar we moeten ook iets overhouden om op te kunnen grommen. De mentaliteit van “land van geluk” is ook steeds minder aan het worden. In het land van geluk moet altijd iedereen tevreden zijn en ze zijn er steeds meer aan het achter komen dat dit ten koste gaat van het onderwijs.
Ze kwalificeren eerlijker en gaan de confrontatie aan met de leerlingen en de ouders. Dat moet nog veel beter maar het begin is er. Steeds meer ouders zien in dat hun kind niet altijd zo slim is zoals ze zelf denken. Als je maar genoeg communiceert dan komt er vanzelf het inzicht dat onderwijs heel wat meer inhoud dan ze zelf dachten. Dat is een enorm winstpunt en daar kunnen we verder op doorgaan. Ouders hebben hier altijd hun kinderen naar school gebracht met de instelling, en nu is het jullie zorg, en ik ben er voor een aantal uren vanaf.
Opleiding is de verantwoording van de leerkrachten en niet van ons. De rapportcijfers kunnen nu ook meer richting werkelijkheid gegeven worden. Als een kind in het verleden een slecht punt kreeg dan was dit dikwijls [ volgens de ouders ] niet de schuld van het kind maar van de leerkracht. De zelfstandigheid heeft er ook voor gezorgd dat ze naar pedagogische oplossingen zijn gaan zoeken.
Als je hier een kind, als vreemde, direct aanspreekt dan worden de meesten heel verlegen. Als je ze iets vraagt dan moet je heel goed luisteren om te verstaan wat ze zeggen. Dat moeten we zien te veranderen. Daarom wordt er meer in groepjes gewerkt. Zijn we veel meer bezig met presentaties, gemaakt en gegeven door de leerlingen.
In de vijfde klas geeft elke week een van de leerlingen een uur les aan de overige leerlingen. Ze moeten de les zelf voorbereiden en de leerkracht observeert en kwalificeert de uitvoering en de kwaliteit. Omdat we enkele donaties hebben gekregen vanuit Nederland zijn we nu ook begonnen met kleine experimenten in biologie. Beetje bij beetje komen we er wel.”

Laat wat van je horen

*