12 augustus 2020

Adriaan vertelt vanuit Colombia: virtuele lessen

 Adriaan van der Velden woont en werkt in Colombia. Dit keer vertelt hij over virtuele lessen. 

“Dikke complimenten voor de leerkrachten. Zij hebben nog steeds het overgrote deel van de kinderen aan het studeren. Dat is een heel groot compliment waard. De omstandigheden waarin zij hun werk moeten doen zijn gewoon heel moeilijk. Virtueel lesgeven in een land waar 30% van de bevolking de beschikking heeft over internet, die dan ook nog voor het overgrote gedeelte in de stad wonen, is geen sinecure.

Alleen de allerkleinsten hebben geen les, maar ook de kleuterklas krijgt elke dag hun huiswerk. We hebben over de hele school slechts 6 kinderen die niet constant meedoen met de lessen. Komt bij, dat ze ook nog eens niets achterlopen op de planning.

Het is regentijd en met een stevige bui valt de stroom meteen uit. Het voordeel van virtueel lesgeven is dat de lesuren flexibel kunnen worden ingevuld. Dan moet je wel kinderen en ouders hebben die daar geen probleem mee hebben. Dan moet je ook ouders hebben die het geld uit willen geven om een dag een werkende telefoon of internet te hebben. Voor de ouders die dat niet kunnen betalen printen de leerkrachten het huiswerk uit en bezorgen ze deze bij de kinderen. We hebben geen echte cijfers maar ik weet vrijwel zeker dat er maar heel weinig scholen in Colombia zijn die dit voor elkaar krijgen.

In het grootste gedeelte van het land wordt er geen onderwijs gegeven. Daar raken de kinderen een heel studiejaar kwijt. Dat jaar gaan ze hoogstwaarschijnlijk volgend jaar ook niet overdoen. Hier is het papiertje belangrijker dan het diploma en hoe eerder de kinderen van de school af zijn hoe eerder ze aan het werk kunnen.

In het dorp is nog steeds geen corona. Er zijn een paar mensen gestorven met verschijnselen van de ziekte maar er zijn geen echte zieken. Dat is belangrijk omdat er nu nog steeds geld verdient kan worden. Dat is wel minimaal.

We delen nog steeds elke dag voedsel uit aan de kinderen die anders maar 1 maaltijd per dag zouden krijgen. Een kind met honger kan niet leren, ook niet virtueel.

Het probleem van gebrek aan voeding is steeds groter aan het worden in Colombia. Ondervoeding van heel veel kinderen is dreigend aanwezig. En als een kind eenmaal ondervoed is dan heeft dat kind jaren nodig om weer de oude te worden. Dat krijgt op heel veel gebieden een achterstand die het maar heel moeilijk in zal kunnen halen. Dat probleem hebben we nog niet in het dorp dankzij de leerkrachten die als een kloek op hun kinderen passen.”

Laat wat van je horen

*